Streda24. apríl 2024, meniny má Juraj, zajtra Marek, Marko, Markus

EXKLUZÍVNE Úspešný Slovák z Facebooku nám ukázal, ako vyzerá džob snov!

Slovákov a Čechov vo Facebooku zastupuje Peter Podolinsky Zobraziť galériu (15)
Slovákov a Čechov vo Facebooku zastupuje Peter Podolinsky (Zdroj: about.me/peterpod)

BRATISLAVA/DUBLIN - Na Facebooku je teraz zaregistrovaných 4,3 miliónov Čechov a 2,2 miliónov Slovákov. Ale len niektorí z nich pre Facebook pracujú. Sú inteligentní, otvorení, majú pozitívny pohľad na vec, myslia kreatívne a pracuje sa s nimi veľmi príjemne. Predstavte si, že pracujete vo firme, kde nie sú žiadni hlupáci.

Peter Podolinsky sa narodil 28. februára 1971 v Košiciach. Je absolventom Technickej univerzity. Od roku 1995 žije v Prahe, kde začal kariéru vo firme Procter & Gamble. Pracoval vo viacerých agentúrach – medzi nimi Y&R, BBDO, TBWA, Lambie-Nairn a Striker Digital. V súčasnosti pôsobí v európskej pobočke spoločnosti Facebook v írskom Dubline, kde je od júna 2013 zamestnaný ako Client Partner pre český a slovenský trh. Je ženatý a má dve deti.

Pracuje v Dubline, v európskej centrále Facebooku ako Client Partner. Ako dlho ste tu už zamestnaný?

Do Facebooku som nastúpil v júni 2013, pracujem tam teda nejakých 15 mesiacov. Mám nastarosti český a slovenský trh a na ňom našich najvýznamnějších klientov.

EXKLUZÍVNE Úspešný Slovák z
Zobraziť galériu (15)
 (Zdroj: Peter Podolinsky)

Ako ste sa dostali k takejto práci? Čím ste sa napríklad odlišovali od konkurencie na pohovore?

Prešiel som štandardným výberovým procesom, ktorý sa skladal z niekoľkých kôl. Absolvoval som telefonické rozhovory a potom osobný pohovor. Ponuku som našiel zverejnenú priamo v kariérnej sekcii na webe Facebooku. Nastúpil som pred letom, keď spoločnosť vytvorila nový česko-slovenský tím a tým vstúpila na český a slovenský trh. Na rozdiel od ostatných kandidátov som mal asi otvorený, pozitívny pohľad na vec, žiadne zavedené myšlienkové postupy získané dlhými rokmi praxe v klasických aj digitálných agentúrach, ktoré by som nedokázal alebo nechcel meniť, ochotu prispôsobiť sa a učiť novým veciam. Súčasne som mal dosť skúseností i kontaktov, aby sa na tom dalo stavať na pre Facebook dovtedy relatívne neznámom trhu. Vzdelanie na Fakulte výpočtovej techniky a informatiky Technickej univerzity v Košiciach asi tiež znamenalo, že som mal potrebné technické znalosti i vedomostné zázemie a nebál sa nových technológií, aj keď v dobe, keď som tam promoval (v roku 1994) Facebook ešte neexistoval a internet bol v plienkach.

EXKLUZÍVNE Úspešný Slovák z
Zobraziť galériu (15)
 (Zdroj: Peter Podolinsky)

Koľko má Facebook momentálne užívateľov? Predpokladám, že evidujete ich vekové rozmedzie, rozdelenie na základe pohlavia alebo vzdelania. Prezraďte nejaké zaujímavé čísla...

Na Facebooku je 4,3 miliónov Čechov a 2,2 miliónov Slovákov. Nič netreba prezrádzať, veľkosti jednotlivých cieľových skupín a ich demografický profil sú voľne k dispozícii a klient si ich pri tvorbe reklamy jednoducho nájde. Zistí, aká veľká je skupina, ktorú chce osloviť, prípadne si ju podrobne zanalyzuje nástrojom Audience Insights, ktorý je súčasťou Ads Managera a kde všetky tieto čísla ľahko nájde.

EXKLUZÍVNE Úspešný Slovák z
Zobraziť galériu (15)
 (Zdroj: Peter Podolinsky)

Súhlasíte s tým, že Facebook je určitou obdobou orwellovského „Veľkého brata“? Do akej miery sú užívatelia monitorovaní,... sledovaní? Sú obavy milovníkov konšpiračných teórií pravdivé? Naozaj o nás Facebook všetko vie?

Nesúhlasím. Facebook o nás vie len to, čo tam o sebe dobrovoľne uvedieme. Takto získané dáta sa nepoužívajú ani na sledovanie ani na monitorovanie, sú anonymizované, agregované a používajú sa na cielenie. Takže klient vie, k akej cieľovej skupine može komunikovať, ale anonymne, nepozná jej členov a nemá možnosť osloviť jednotlivcov v nej.

EXKLUZÍVNE Úspešný Slovák z
Zobraziť galériu (15)
 (Zdroj: Peter Podolinsky)

Akí sú vaši kolegovia? Zapadli ste ľahko? Pracujú s vami ešte nejakí Slováci alebo Česi?

Ľudia vo Facebooku sú inteligentní a otvorení. Nemajú negatívny, predpojatý pohľad na svet a pracuje sa s nimi veľmi príjemne. Predstavte si byť ve firme, kde nie sú žiadni hlupáci. Mám kolegyňu zo Slovenska, druhú z Čiech, ale tá je momentálne na materskej dovolenke. Nie je to nič nenormálne, zišli sme sa tam zo všetkých možných kútov sveta.

EXKLUZÍVNE Úspešný Slovák z
Zobraziť galériu (15)
 (Zdroj: Peter Podolinsky)

Popíšte váš bežný pracovný deň... 

Vačšinou sa starám o svojich klientov a ich kampane u nás. Časť času venujeme vlastnému vzdelávaniu. A potom je tam veľa projektov, ktorých primárnym cieľom nie je zisk. Práca je každý deň iná, nedá sa to zovšeobecniť.

EXKLUZÍVNE Úspešný Slovák z
Zobraziť galériu (15)
 (Zdroj: Peter Podolinsky)

Ako je to s vašou osobnou facebookovou stránkou počas vášho pracovného času a po ňom? Ako veľmi zasahuje Facebook do vášho súkromia?

Na Facebooku som, ale verejne tam toho mám málo. Vačšina mojich postov je s nastavením súkromia „iba priatelia“ (privacy setting friends only), ďalej sa veľká časť mojho pracovného dňa odohráva na Facebooku v uzavretých, pracovných skupinách.

EXKLUZÍVNE Úspešný Slovák z
Zobraziť galériu (15)
 (Zdroj: Peter Podolinsky)

Na aké posledné marketingové trendy Facebook stavil?

Umožňujeme klientom a ich značkám byť tam, kde ľudia trávia veľkú časť dňa a sposobom, ktorý im je relevantný. Osobný marketing sa dnes vďaka Facebooku dá robiť vo veľkom.

EXKLUZÍVNE Úspešný Slovák z
Zobraziť galériu (15)
 (Zdroj: Peter Podolinsky)

Facebook od svojho vzniku v roku 2004 viackrát zmenil vzhľad a stratégiu. Nie všetky zmeny prijali užívatelia s nadšením. Vedeli by ste zhrnúť nejaké zásadné zmeny, ktorými prešiel a prečo k nim došlo? Mne osobne sa napríklad v istom období neustále na Facebooku objavovali reklamy s detskými potrebami, hoci som bezdetná a slobodná. Považovala som tie reklamy za otravné – keď som niektoré z nich zrušila, objavili sa nové s rovnakou témou...

News Feed a reklamy vo formáte video, možnosti cielenia na vlastných zákazníkov, alebo návštevníkov webu, tzv. Custom Audiences, Website Custom Audiences a im podobných, tzv. Lookalike audiences, to sú niektoré nové a výkonných nástrojov pre marketérov, na ktorých sme zapracovali. Cielenie je v rukách klienta, naše nástroje sú samoobslužné, a keď si klient zle nastaví cielenie, može to dopadnúť tak, ako popisujete.

EXKLUZÍVNE Úspešný Slovák z
Zobraziť galériu (15)
 (Zdroj: Peter Podolinsky)

Na akej báze teraz funguje reklama na Facebooku?

Klienti o každé zobrazenie súperia medzi sebou v aukcii v reálnom čase (Real Time Bidding), ale algoritus tejto aukcie je iný, než má napríklad Google. Klient platí za externalitu a algoritmus našej aukcie sa volá Vickrey-Clarke-Groves auction, ale to už je téma zaujímavé iba pre matematikov. Cenu reklamy teda určuje trh a ovládanie nastavenia kampaní je samoobslužné. Nás k tomu, aby klient začal inzerovať na Facebooku, vôbec nepotrebuje.

EXKLUZÍVNE Úspešný Slovák z
Zobraziť galériu (15)
 (Zdroj: Peter Podolinsky)

Stretli ste sa osobne s Markom Zuckerbergom? Ako vaše stretnutie prebiehalo?

Stretli sme sa na každoročnej konferencii v San Franciscu, ale stretnutie nebolo osobné, bolo nás tam naňho 1 800 zástupcov za sales z jednotlivých trhov. Vybehol na pódium a jasnou, zrozumiteľnou formou nám rozprával o svojom pohľade na Facebook, poďakoval za skvelú prácu, ktorú odvádzame a popísal víziu, kam sa Facebook uberá. Hovoril aj o niekoľkých jeho najbližších spolupracovníkoch, Sheryl Sandberg, Chris Cox, Boz a ďalších. Každý má na starosť časť funkčnosti Facebooku, ktorej sa venuje a k tomu odpovedajúce tímy. Mark sa venuje celkovej vízii a jej naplneniu, jej jednotlivým bodom. Je veľmi prístupný, na nič sa nehrá. V Menlo Park, kde máme svetové ústredie (Global Headquarters) má sklenenú kanceláriu na rohu v prízemí, takže keď sa po Facebooku, ktorý tam vyzerá aj pôsobí ako nejaký vysokoškolský areál (Facebook campus), prechádzate okolo, normálne ho tam vidíte pracovať alebo s niekým jednať. Nie je problém ho tam stretnúť.

EXKLUZÍVNE Úspešný Slovák z
Zobraziť galériu (15)
 (Zdroj: Peter Podolinsky)

Pracujete teraz v Írsku. Vraciate sa často domov?

V Prahe som dosť pravidelne, priemerne týždeň každý mesiac, v Bratislave raz za dva mesiace. V Košiciach som bol naposledy na Vianoce, u rodičov. Vraciam sa rád a pravidelne, mám v Prahe rodinu, blízkych a Dublin je len dve a pol hodiny letu, je to pre mňa rýchlejšie spojenie ako vlak Praha – Bratislava, ktorým som sem prišiel na konferenciu.

EXKLUZÍVNE Úspešný Slovák z
Zobraziť galériu (15)
 (Zdroj: Peter Podolinsky)

EXKLUZÍVNE Úspešný Slovák z
Zobraziť galériu (15)
 (Zdroj: Peter Podolinsky)

EXKLUZÍVNE Úspešný Slovák z
Zobraziť galériu (15)
 (Zdroj: Peter Podolinsky)

 

 

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu